Mendeley - System do zarządzania bibliografią

Zachęcamy społeczność naszej uczelni, a zwłaszcza pracowników naukowo-dydaktycznych oraz doktorantów UJ CM, do korzystania z systemu Mendeley, który wspiera proces redagowania publikacji naukowych.

Aby efektywnie korzystać z  systemu, proponujemy Państwu dwugodzinne indywidulane szkolenia, które organizujemy zarówno w Bibliotece Medyczne lub w wybranym przez Państwa miejscu (grupy).

Prosimy o kontakt w tej sprawie na adres informacja.naukowa@bm.cm-uj.krakow.pl

Osobami szkolącymi są: mgr Lidia Cichoń i mgr Monika Niewalda (tel. tel. 12 657 14 66; 12 433 27 77) oraz mgr Ireneusz Korfel (tel. 12 657 23 10; 12 433 27 76), którzy odpowiedzą na Państwa dodatkowe pytania.

Mendeley

Mendeley jest programem do zarządzania bibliografią oraz udziału w akademickiej sieci społecznościowej, który pozwala utworzyć osobistą bibliotekę prac naukowych, korzystać z niej z każdego miejsca, udostępniać opatrzone własnymi komentarzami artykuły innym badaczom oraz pozostawać na bieżąco z wynikami najnowszych badań.

 

Mendeley to:

  • łatwe wstawianie cytowań i generowanie bibliografii
  • dogodna współpraca online z innymi naukowcami
  • proste przenoszenie zawartości z innych menedżerów bibliografii
  • podpowiadanie istotnych publikacji w oparciu o aktualną zawartość biblioteki
  • dostęp do własnej biblioteki z każdego komputera i urządzeń mobilnych

Dostępny jest w dwóch zsynchronizowanych ze sobą wersjach: Mendeley Web i Mendeley Desktop.

Istnieje możliwość założenia Konta Mendeley Premium, które oferuje więcej możliwości interakcji z innymi naukowcami oraz zwiększoną powierzchnię dyskową dostępną w chmurze.

 

Porównanie konta podstawowego oraz Mendeley Premium

 
  Konto podstawowe Konto Premium
prywatna powierzchnia dyskowa 1 GB 5 GB
współdzielona powierzchnia dyskowa 100 MB 20 GB
liczba grup prywatnych 1 nieograniczona
grupy prywatne do 3 członków do 25 członków

 

 

Dla wszystkich pracowników oraz studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego konto Mendeley Premium jest  darmowe. W tym celu należy założyć konto użytkownika (przy rejestracji wymagany jest adres w domenie uj.edu.pl lub cm-uj.krakow.pl ), dołączyć do grupy UJ klikając w link Jagiellonian University oraz potwierdzić swoje dane po otrzymaniu wiadomości e-mail.

załóż konto

 

1. Posiadasz już konto - zaloguj się, jeśli nie - załóż je podając imię, nazwisko, adres w domenie uj.edu.pl lub cm-uj.krakow.pl oraz hasło

 

2. Dołącz do grupy UJ klikając w link

 

Aby w wygodny sposób tworzyć bibliografię za pomocą programu Mendeley, należy zainstalować program Mendeley Desktop wraz z dodatkami:

  • Web Importer – służy do przesyłania metadanych i/lub całych   publikacji z Internetu do bazy własnej,
  • wtyczka do MS Word – służy do tworzenia bibliografii załącznikowej.

Instalowanie wtyczek: wybieramy zakładkę „Tools", a następnie „Install MS Word Plugin" i „Install Web Importer".

Style cytowania dostępne w Mendeleu:

Style cytowania

 

Zapraszamy do skorzystania z przewodników po programie Mendeley w formacie pdf oraz krótkich instruktaży filmowych:


Krótki przewodnik

Instrukcja migracji do programu Mendeley

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zachęcamy do skorzystania ze szkolenia na platformie e-learningowej Moodle (wersja testowa). Aby skorzystać ze szkolenia należy zalogować się jako "GOŚĆ".

moodle

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Katarzyna Gaca : Mendeley - zapanuj nad swoją literaturą

Pomoc: 

Więcej informacji można znaleźć pod nastepującymi adresami:

 
Jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji Zapytaj bibliotekarza

Inne systemy do zarządzania bibliografią

 

EndNote

Narzędzie do zarządzania bibliografią załącznikową, zintegrowane z platformą ISI Web of Knowledge Thomson Reuters. Praca w EndNote Web wymaga rejestracji.

Serwis działa w trybie online i jest oprogramowaniem do tworzenia i zarządzania bibliografią załącznikową w powiązaniu z bazami danych i wyszukiwarkami.

EndNote umożliwia:

  • przeszukiwanie baz danych i katalogów online
  • importowanie wybranych opisów bibliograficznych do utworzonych w tym programie swoich folderów  i tworzenie  własnych baz bibliograficznych
  • automatyczne tworzenie przypisów i bibliografii załącznikowej, po uprzednim pobraniu rozszerzenia Cite While You  Write, które współpracuje z edytorem tekstu MS Word
  • dobór stylu opisu bibliograficznego do wymogów określonego wydawcy
  • dzielenie się posiadanymi danymi bibliograficznymi z innymi zarejestrowanymi użytkownikami.

Dostęp do usługi EndNote mają pracownicy i studenci UJ.

Informacje o korzystaniu z usługi znajdziesz w Instrukcji


Zotero

Kontakt

Oddział Informacji Naukowej BM

 

tel. 12 658 02 72, 12 433 27 78

informacja naukowa@bm.cm-uj.krakow.pl

 

Oddział Wypożyczeń BM

tel. 12 657 14 66; 12 433 27 77

wypozyczenia@bm.cm-uj.krakow.pl